Консультант Вероніка БЕРЕЗАНСЬКА, заступник головного редактора журналу "Інтелектуальна власність" з питань експертизи, м. Київ

Запитання: Що розуміють під неправомірним (нелегальним) використанням комп'ютерної програми і до чого воно може призвести?

Відповідь: З гідно з чинним законодавством комп'ютерні програми є об'єктом авторського права й охороняються як літературні твори у відповідності з Бернською конвенцією про охорону літературних і художніх творів від 24.07.71 р., Законом України від 23.12.1993 року № 3792-ХІІ "Про авторське право і суміжні права".

Для правомірного використання комп'ютерних програм необхідно, щоб примірники комерційних комп'ютерних програм або примірники програм вільного користування були забезпечені документацією, що підтверджує правомірність їх використання згідно з ліцензією (письмовим повноваженням на використання комп'ютерних програм певним способом і за певних умов, наданим особою, яка має виключне право видавати відповідний дозвіл), договором щодо розпорядження майновими правами інтелектуальної власності або належність до комп'ютерних програм вільного використання.

Використання комп'ютерної програми без відповідного дозволу (ліцензії) автора є неправомірним (нелегальним), тобто є порушенням авторських прав і може бути підставою для притягнення особи-порушника до таких видів відповідальності згідно з чинним законодавством України:

— цивільно-правової (майнової) згідно зі статтями 431 Цивільного кодексу України та 52 Закону України "Про авторське право і суміжні права";

— адміністративної — за статтею 51-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення;

— кримінальної — за статтею 176 Кримінального кодексу України.

Крім того, піратські версії комп'ютерних програм часто є неповними, видозміненими, пошкодженими в результаті їх зламу програмними засобами, і виробники програмного забезпечення не несуть відповідальність за належну роботу цих програм, бо така відповідальність може мати місце лише у разі правомірного придбання та використання примірників комп'ютерної програми.

Запитання: Що таке легалізація програмного забезпечення?

Відповідь: Легалізація представляє собою комплекс заходів, спрямований на припинення використання піратського програмного забезпечення, перехід на використання правомірних комп'ютерних програм і розбудову вітчизняної індустрії та ринку програмних продуктів, що є стратегічною метою і кінцевим завданням усіх заходів з легалізації.

Сам процес легалізації розпочався з прийняттям "Концепції легалізації програмного забезпечення та боротьби з нелегальним його використанням", затвердженої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 15.05.2002 р. № 247-р, яка визначила основні наукові та практичні заходи, спрямовані на встановлення ефективної системи правової охорони програмного забезпечення, розвитку і вдосконалення ринку програмних продуктів.

Згідно із розпорядженням Міністерство освіти і науки України, у складі якого діє Державний департамент інтелектуальної власності, було визначено головним виконавцем і організатором робіт з легалізації програмного забезпечення та боротьби з нелегальним його використанням. На виконання заходів, передбачених Концепцією, з метою запобігання поширенню використання неліцензійного програмного забезпечення та оптимізації використання комп'ютерних програм урядом була прийнято постанову Кабінету Міністрів України від 10.09.2003 р. № 1433 "Про затвердження Порядку використання комп'ютерних програм в органах виконавчої влади". Постанова Кабінету Міністрів України № 1433 від 10.09.2003 р. чітко прописує процедуру використання в органах виконавчої влади комп'ютерних програм як об'єктів авторського права, встановлює відповідальних осіб за дотримання вимог законодавства з питань правової охорони комп'ютерних програм під час їх придбання, встановлення, застосування, обліку та інвентаризації. Постановою передбачені щорічні інвентаризації програмного забезпечення, можливість здійснення раптових перевірок використання комп'ютерних програм у органах виконавчої влади, встановлені обов'язки користувачів комп'ютерів та інші механізми, які дозволять здійснювати поточний контроль дотримання авторських прав у державних органах. Заплановано й ряд інших заходів. Як вже зазначалось, вся діяльність з легалізації програмного забезпечення має одну мету – через посилення захисту прав інтелектуальної власності сприяти розвитку вітчизняного виробництва високоінтелектуальної продукції, і в першу чергу – конкурентоздатних комп'ютерних програм.

На досягнення цієї мети, зокрема, було спрямоване і створення Реєстру виробників і розповсюджувачів програмного забезпечення, ведення якого забезпечує Державний департамент інтелектуальної власності. Цей Реєстр покликаний забезпечити усім користувачам програмного забезпечення, в тому числі органам державної влади, бюджетним установам і організаціям, достовірні дані про діяльність суб'єктів підприємницької діяльності, які пропонують їм для придбання програмні продукти, та встановити правомірність таких пропозицій. До Реєстру за заявочним принципом і на безоплатній основі вносяться суб'єкти підприємницької діяльності, які здійснюють розробку чи розповсюдження програмного забезпечення і підтверджують правомірність такої діяльності відповідними документами. Наступним кроком нашого уряду стало прийняття постанови Кабінету Міністрів України від 04.03.04 р. № 253 «Про затвердження Порядку легалізації комп'ютерних програм в органах виконавчої влади».

У цьому нормативному документі було надано визначення легалізації комп'ютерних програм в органах виконавчої влади як процесу приведення використання комп'ютерних програм у відповідність з вимогами законодавства про авторське право шляхом заміни неліцензійних примірників комп'ютерних програм на ліцензійні. Крім того, постанова визначила процедуру проведення легалізації комп'ютерних програм в органах виконавчої влади, механізм визначення потреб державних органів в комп'ютерних програмах, обробку інформації про такі потреби та її централізацію в Міністерстві освіти і науки України, закріпила прозорі механізми фінансування заходів з легалізації, зокрема передбачення органами виконавчої влади у бюджетних запитах необхідних обсягів фінансування на легалізацію і організацію Міністерством освіти і науки України закупівлі ліцензійних примірників комп'ютерних програм після прийняття закону про державний бюджет на відповідний рік.

У травні 2005 року було підписано Договір про легалізацію комп'ютерних програм виробництва компанії "Майкрософт" між компанією "Microsoft Ireland Operations Limited" та Міністерством освіти і науки України. Згідно з Договором державним органам надавалась можливість на виключно пільгових умовах протягом 2005-2007 років привести у відповідність із чинним законодавством програмне забезпечення компанії "Майкрософт", яке вони використовують у своїй діяльності, шляхом планомірної заміни неліцензійних примірників програм на ліцензійні, а також здійснювати поточне придбання комп'ютерних програм за пільговими цінами зі знижкою 60% від ринкової ціни. Наприкінці вересня цього року Міністерство освіти і науки України уклало низку договорів про легалізацію комп'ютерних програм з компаніями ABBYY, Adobe, Corel, Borland (нині – Embarcadero Technologies), PROMT, Доктор Веб, Лабораторія Касперського, Nero (далі – Договори). Договори будуть діяти до кінця 2010 року.

Підписання цих Договорів дозволить досягти суттєвої економії коштів державного бюджету в процесі забезпечення правомірного використання комп'ютерних програм виробництва зазначених компаній в діяльності органів виконавчої влади, за рахунок отримання суттєвих знижок від правовласників у порівнянні з їх ринковою вартістю в Україні, а саме: ABBYY — 70%; ПРОМТ — 50%; Adobe — 30%; Corel — 30%; Borland — 25%; Nero — 20%; Доктор Веб — 40%; Лабораторія Касперського — 30%. Наразі на основі Договорів всі державні органи України, у тому числі місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, матимуть можливість привести у відповідність з чинним законодавством комп'ютерні програми, які вони тривалий час використовують у своїй діяльності і мають намір продовжувати їх використання на правомірній основі, з суттєвими знижками від правовласників у порівнянні з ринковою вартістю таких комп'ютерних програм в Україні. Укладення та виконання Договорів дозволить провести першочергову легалізацію комп'ютерних програм виробництва зазначених компаній в органах виконавчої влади та укомплектувати державні органи у повному обсязі ліцензійним програмним забезпеченням.

Необхідно підкреслити, що договори не передбачають ексклюзивного та безальтернативного впровадження чи постачання будь-якого програмного забезпечення, а лише надають можливість органам державної влади привести у відповідність з чинним законодавством комп'ютерні програми, які вони тривалий час використовують у своїй діяльності і мають намір продовжувати їх використання на правомірній основі. У той же час органи виконавчої влади мають самі вирішувати – використовувати їм комерційне програмне забезпечення чи програми вільного використання, але в будь-якому випадку наявні примірники комп'ютерних програм мають бути забезпечені документацією, що підтверджує правомірність їх використання згідно з ліцензією або належність до комп'ютерних програм вільного використання. Кінцевим результатом процесу легалізації має стати забезпечення повного та неухильного дотримання вимог чинного законодавства про авторські права в органах виконавчої влади, реалізація конституційних прав і свобод громадян, ефективна та безперебійна підтримка засобами інформаційних технологій процесу прийняття управлінських рішень, забезпечення інформаційної і технологічної безпеки держави.


Запитання: Що необхідно зробити керівнику підприємства, щоб уникнути правової відповідальності за порушення авторських прав на комп'ютерні програми?

Відповідь: Запобігання скоєнню правопорушення в даному випадку буде являти собою створення відповідної нормативної бази безпосередньо на підприємстві; здійснення роз'яснювальної та виховної роботи як при прийнятті на роботу так і в процесі трудової діяльності та здійснення оперативного і поточного контролю за виконанням зазначених нормативних документів.

Роботодавцеві доцільно передбачати в трудовому договорі обов'язок працівника дотримуватись законодавства про авторське право, пряму заборону інсталювати і використовувати на робочому місці неліцензійне програмне забезпечення, а також встановити повну матеріальну відповідальність працівника за порушення прав авторів на комп'ютерні програми. Є сенс також затвердити на підприємстві наказом керівника Правила використання комп'ютерних програм та довести до розпису кожного співробітника під цими Правилами, в яких детально відобразити, зокрема і такі моменти:

1. Комп'ютерна програма є об'єктом авторського права та охороняється як літературний твір у відповідності до чинного законодавства. Будь-яка особа, яка бажає використовувати комп'ютерну програму, повинна отримати дозвіл на використання цієї програми.

2. Використання комп'ютерної програми без дозволу автора є порушенням авторського права. Порушення авторського права, у тому числі невизнання цього права чи посягання на нього, тягне за собою відповідальність згідно з чинним законодавством. Незабезпечення дотримання законодавства може бути підставою для притягнення працівника до відповідальності.

3. Працівники зобов'язані дотримуватися законодавства з питань правової охорони комп'ютерних програм та використовувати комп'ютерні програми в обсязі, формі, способом, визначеними в ліцензії або ліцензійному договорі, або в іншому договорі щодо розпорядження майновими правами інтелектуальної власності.

4. Визначити на підприємстві особу, відповідальну за дотримання вимог законодавства під час використання комп'ютерних програм на підприємстві, покласти на неї обов'язок забезпечити дотримання положень Правил при використанні комп'ютерних програм і комп'ютерної техніки з попередньо встановленими комп'ютерними програмами.

5. Будь-які дії з комп'ютерними програмами (придбання, встановлення, отримання, передання, заміна тощо) мають здійснюватись тільки з дозволу особи, яка відповідальна за використання комп'ютерних програм на підприємстві;

6. Передбачити, що вповноважена особа: — визначає потреби в придбанні нової комп'ютерної техніки і комп'ютерних програм; — забезпечує ведення обліку комп'ютерної техніки і комп'ютерних програм, що придбаваються та використовуються; — організовує роботу зі створення архівів примірників комп'ютерних програм і збереження супровідної документації до них, зокрема ліцензії або ліцензійного договору, або іншого договору щодо розпорядження майновими правами інтелектуальної власності на ці комп'ютерні програми; — забезпечує проведення інвентаризації комп'ютерних програм, що використовуються підприємством; — контролює встановлення комп'ютерних програм та їх використання користувачами комп'ютерної техніки, перевіряє наявність ліцензії або ліцензійного договору, або іншого договору щодо розпорядження майновими правами інтелектуальної власності на ці комп'ютерні програми; — з метою запобігання неправомірному використанню комп'ютерних програм проводить легалізацію комп'ютерних програм, тобто забезпечує приведення використання наявних комп'ютерних програм у відповідність до вимог законодавства про авторське право шляхом заміни неліцензійних примірників комп'ютерних програм на ліцензійні; — організовує проведення щоквартальних (або з іншою регулярністю) та раптових перевірок правомірності використання комп'ютерних програм; — організовує проведення інструктажу, навчання співробітників підприємства правилам поводження з комп'ютерною технікою і комп'ютерними програмами та дотримання авторських прав на комп'ютерні програми.

При придбанні комп'ютерних програм для потреб підприємства або при придбанні комп'ютерної техніки з попередньо встановленими на жорсткі диски комп'ютерними програмами необхідно: — придбавати виключно ліцензійні примірники комп'ютерних програм або примірники програм вільного користування, які мають бути забезпечені документацією, що підтверджує правомірність їх використання згідно з ліцензією або ліцензійним договором, або іншим договором щодо розпорядження майновими правами інтелектуальної власності чи належність до комп'ютерних програм вільного використання; — отримувати від постачальника документальне підтвердження правомірності використання комп'ютерних програм, зокрема ліцензію або ліцензійний договір, або інший договір щодо розпорядження майновими правами інтелектуальної власності чи належності до комп'ютерних програм вільного використання. Примірники комп'ютерних програм, що реалізуються на дисках для лазерних систем зчитування (CD-дисках), обов'язково мають бути марковані контрольними марками; — придбавати примірники комп'ютерних програм, що за своїми технічними характеристиками відповідають конфігурації комп'ютерної техніки, на якій вони будуть використовуватися (у разі закупівлі комп'ютерних програм окремо від комп'ютерної техніки); — за інших однакових об'єктивних технічних і якісних характеристик віддавати перевагу україномовним версіям комп'ютерних програм. Відповідно, контроль за використанням комп'ютерних програм не може бути налагоджений без організації точного та повного обліку комп'ютерних програм, що використовуються на підприємстві.

З практичної точки зору, для здійснення контролю за наявністю, збереженням та обігом комп'ютерних програм на кожен комп'ютер підприємства, після введення його в експлуатацію, доцільно оформлювати картку обліку комп'ютерної техніки із зазначенням установлених комп'ютерних програм, яка зберігається у закладі протягом усього строку експлуатації комп'ютера. Картка обліку може вестись в електронній та/або паперовій формах і повинна містити такі відомості: — інформацію про користувача(ів), за яким(и) закріплено комп'ютерну техніку; — технічні параметри комп'ютерної техніки, що експлуатується; — назву, вид, версію кожної встановленої програми, дату її придбання та встановлення, найменування виробника чи розповсюджувача примірників цієї програми, реквізити ліцензії або ліцензійного договору, або іншого договору щодо розпорядження майновими правами інтелектуальної власності.

Закріплення комп'ютерної техніки на підприємстві за користувачем повинно бути документально оформлене. У разі зміни користувача, за яким закріплена комп'ютерна техніка, до картки обліку має вноситися відповідний запис. На підприємстві доцільно проводити періодичну планову інвентаризацію комп'ютерних програм, що використовуються на робочих місцях. У процесі інвентаризації перевіряються: наявні на підприємстві комп'ютерні програми; документація, що підтверджує правомірність використання комп'ютерних програм; відповідність програм, що використовуються, їх видам, версіям, кількості тощо тим, що обліковуються і ліцензійність яких підтверджена та інші питання, які можуть бути включені до програми інвентаризації.

Результати інвентаризації оформлюються актами інвентаризації. Крім того, керівник суб'єкта господарювання та/або уповноважена ним особа організовують проведення планових і позапланових (раптових) перевірок використання комп'ютерних програм з метою виявлення випадків невідповідності їх використання положенням чинного законодавства і Правил використання комп'ютерних програм та виявлення фактів використання неліцензійних примірників комп'ютерних програм. При виявленні фактів використання неліцензійних примірників комп'ютерних програм з'ясовуються причини й умови, які призвели до встановлення цих програм, вживаються заходи щодо припинення використання неліцензійних комп'ютерних програм і притягнення винних до відповідальності.

Теми попередніх консультацій:

Авторське право: Яким чином використовується гобелен як об'єкт авторського права, якщо він є додатком до дипломної роботи? Як укладається договір з видавництвом? Якими є правова охорона графічної роботи та використання її як символіки територіальної громади? читати відповідь

Економіка: Чи може бути підставою для припинення дії свідоцтва на знак для товарів і послуг довідка Головного міжрегіонального управління статистики про вилучення суб'єкта господарської діяльності з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (далі — ЄДРПОУ)?

Авторське право: На яких підставах суд визначає розмір компенсації суб'єкту авторського права і (або) суміжних прав за порушення його прав? читати відповідь

Економіка: Чи є можливим відтворення ставки роялті у гривнях після введення в дію Національного стандарту № 4? Чи потрібно додатковою угодою змінювати ставку роялті, яка відтворена у гривнях, на відсотки у договорах, які укладені до введення в дію Національного стандарту № 4? читати відповідь
Патенти: У чому полягає правова охорона промислових зразків? читати відповідь
Інформація: Яка інформація відноситься до об'єктів права інтелектуальної власності... читати відповідь
Економіка: Як ведеться податковий та бухгалтерський облік комп'ютерних програм?читати відповідь
Патенти: Чи зобов'язаний роботодавець укладати угоди з винахідником, що отримав патент? читати відповідь
Патенти: Як сплачувати збори за дії, пов'язані з охороною прав? читати відповідь
Митниця: Коли товар містить об'єкти права інтелектуальної власності... читати відповідь
Розпорядження правами: Реєструємо факт передачі прав без реєстрації договору читати відповідь

Payday Loans Online The Plus Side.. Работа Киев123