Звернення Об’єднання громадських організацій «Всеукраїнське агентство авторів»

Олександр Злотник,

Голова  ОГО «Всеукраїнське агентство авторів»

Довідково: Об’єднання громадських організацій «Всеукраїнське агентство авторів»  утворено у відповідності до Указу Президента України від 05.10.2001 № 948/2001 для сприяння на колективній основі управлінням  майнових прав авторів.

До Міністерства економічного розвитку і торгівлі України та Міністерства фінансів України.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 23.08.2016р. № 632-р затверджено План заходів з реалізації Концепції реформування державної системи правової охорони інтелектуальної власності в Україні, частиною другою якого передбачено  реорганізацію системи колективного управління майновими авторськими та суміжними правами. Зазначена реорганізація зокрема передбачає постійне забезпечення з боку Мінекономрозвитку прозорості діяльності організацій колективного управління майновими авторськими і суміжними правами /п. 2/ та постійне проведення зазначеним Міністерством моніторингу діяльності організацій колективного управління майновими авторськими і суміжними правами на відповідність вимогам законодавства /п. 6/, що нами цілком підтримується і у чому ми, маючи п’ятнадцятирічний досвід роботи у царині колективного управління авторськими правами, готові сприяти.

            Водночас, реорганізація даної системи також включає у себе приведення національного законодавства щодо унормування діяльності вітчизняних організацій колективного управління у відповідність з положеннями актів законодавства ЄС шляхом: -  супроводження у Верховній Раді України проекту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про авторське право і суміжні права» щодо діяльності організацій колективного управління” /п. 1/: беручи до уваги, що законопроекти з однаковою назвою у Верховній Раді не реєструються, треба розуміти, зареєстрованого у Верховній Раді під № 4461 однойменного законопроекту народного депутата України Є. Рибчинського;

-  запровадження прозорого механізму збору, розподілу та виплати винагороди суб’єктам авторського права та суміжних прав шляхом розроблення та впровадження у грудні 2016р.—березні 2017р. електронної системи обліку колективної винагороди /п. 3/;

-  утворення  -  після прийняття Закону «Про внесення змін до Закону України «Про авторське право і суміжні права» щодо діяльності організацій колективного управління»  -  під відповідальність Мінекономрозвитку та Мінфіну в публічний та прозорий спосіб нової організації колективного управління шляхом перетворення державної організації  «Українське агентство з авторських та суміжних прав» в недержавну організацію колективного управління, яка буде збирати винагороду (роялті) у визначених законодавством сферах /п. 7/.

            Загальновідомо, що під час підготовки вищезгаданого Плану заходів, єдиним актом законодавства ЄС з питань унормування діяльності організацій колективного управління була Директива 2014/26/ЄС Про колективне управління авторськими і суміжними правами та мультитериторіальне ліцензування прав на музичні твори у цілях онлайнового використання на внутрішньому ринку. Уважно ознайомившись з цим актом, ми не віднайшли вимог з обов’язковості запровадження електронної системи обліку колективної винагороди або з обов’язковості зміни організаційно-правової форми державної організації колективного управління. Водночас, ми вбачаємо неприпустиме протиріччя зокрема у тому, що приписом п.11 преамбули Директиви встановлено укладання між  організаціями по колективному управлінню угод про представництво з дотриманням правил про конкуренцію, тоді як у частині першій статті 48 законопроекту       № 4461 зазначено, що на діяльність організації колективного управління не поширюються   обмеження, передбачені законодавством про захист економічної конкуренції, а частиною першою статті 46 даного законопроекту передбачено утворення в Україні єдиної організації колективного управління, тобто, монопольної організації. Тому, у широкої авторської громади, інтереси якої ми представляємо, виникли наступні запитання:

1.      На яких правових засадах, де саме і у який спосіб «електронна система обліку колективної винагороди» буде впроваджуватися? Яким чином зазначена система впливатиме зокрема на збір винагороди? Чи внормоване поняття «колективна винагорода»?

2.      У чому полягає функція Мінекономрозвитку з супроводження у Верховній Раді України законопроекту народного депутата?

3.      На яких правових засадах та у який спосіб Мінекономрозвитку та Мінфін відповідатимуть за утворення передбаченої частиною другою прикінцевих положень законопроекту № 4461 юридичної особи в організаційно-правовій формі громадської організації?

4.      Чи передбачається з боку Мінекономрозвитку та Мінфін перетворення державної організації  «Українське агентство з авторських та суміжних прав» в недержавну організацію колективного управління у випадку, якщо законопроект № 4461 не буде прийнятий Верховною Радою України? А, якщо передбачається, то,  -  з огляду на раніше виказані інтереси суб’єктів господарювання.

Поділитися

Про ресурс

Ресурс створений для висвітлення питань інтелектуальної власності в Україні та світі.

Контакти

Приєднуйтесь